Ogromny
Świat

Aduan. Gigantyczny świat, naznaczony konfliktem i przepleciony magią. Od złotych piasków Kadoru, przez ofite zimie Imperium, tętniące życiem miasta Avii i czarne brzegi Loravii.

Ogromne możliwości

Fabuła Aed Varen pozwoli ci wykreować historię z krwii i kości. Luźne limity, duża dowolność w kreowaniu i nieprzerwanie rozwijające się realia staną się twoim narzędziem do stworzenia nieprzeciętnej postaci.

Ogromne możliwości

Fabuła Aed Varen pozwoli ci wykreować historię z krwii i kości. Luźne limity, duża dowolność w kreowaniu i nieprzerwanie rozwijające się realia staną się twoim trlalalaaieprzeciętnej postaci.

Nie ma już dla nas ratunku

Choć Wielki Pogrom miał miejsce przed dwudziestu laty, wciąż zbiera swoje żniwo na całym świecie. Strach, który od budzili w nas od wieków czarodzieje zbyt długo równoważył się z się z szacunkiem — radziliśmy się ich w wielu sprawach, przecież też byli ludźmi. Wreszcie ich polityczne gry i intrygi przelały czarę goryczy. Rozpętał się konflikt, który wywrócił do góry nogami całą rzeczywistość — pogrzebał tysiące ciał w popiołach stosów i zerwał z baśniowością Aduanu raz na zawsze. Świat został odarty z magii.

Nikt nie przypuszczał, że sprowadzi to na nas coś o wiele gorszego, przed czym tylko czarodzieje mogli nas obronić.

Najpierw mówiono o obcych

Mieli przywędrować do nas ze wschodu, gdzie żyła inna, odseparowana od nas ludzka cywilizacja. Tyle, że nawet w opowieściach daleko było im od istot, które zamieszkują nasz świat. Bo oni ludźmi nie byli. Pozostawili za sobą ziemię obróconą w rdzę i popiół. Zwierzęta, na które spoglądali, padły, rośliny uschły. Ludzie, których dotknęli, zamienili się w posągi i rozpadli w pył.

Mówią, że to umarli

Ja myślę, że to bogowie wracają do swego domu. A gdy bogowie zechcą odzyskać swe ziemie, marny jest los człowieka. Rosnące napięcie pomiędzy członkami rodu Faarskajów doprowadziło nasze królestwo na skraj wojny domowej. Po śmierci starego króla, jeden z młodszych synów przejął koronę i przegnał prawowitego króla poza granice Loravii. Jego poczynania budzą w nas gniew, a narzucana nam nowa religia nakazuje zerwać z odwiecznymi tradycjami.Pozostaje nam walczyć o Loravię, albo wyjechać i nigdy tutaj nie wracać. Lecz gdzie, gdy cały świat chyli się ku upa//dkowi?


Info

Informacje


NIEOBECNOŚCI BRAK
Mamy 490 rok Drugiego Milenium (1.490). Jesień rozległa się nad Aryntią, a ciepło jest tylko wspomnieniem minionego lata. Powiew z północy niesie smak chłodu i zimy, która nas czeka. Jeszcze przez dwa miesiące największy oddział Straży Pokoju będzie stacjonował w międzyświatach Gór Poszumistych.
Spis - grafik i poradników
Instrukcja, jak wstawić opowiadanie?
Wyzwania 2017
Recenzje Tiglavve
Złote myśli naszych autorów
Korektor pisowni LanguageTool
Nasz pokój do losowań
Na poprawę nastroju :)
Administracja
Infrea - whiteapple (H) | aedvaren@gmail.com
Ethan - ethan.mckot@gmail.com

Autorzy:
Infrea | Ethan | Farrel | Lucie

Rozdzial IX

rozdział ix

Krótko o pozostałych królestwach aduanu i Kadoru

Na tej stronie, mapa Loravii jest zastąpiona mapą Aduanu. Aby ją wyświetlić, kliknij w ikonę w lewym górnym rogu.
Wraz z rozwojem bloga, planujemy mapę udoskonalić i zaznaczyć na niej miejsca stworzone przez autorów.

Imperium Castellijskie

Władca: Eneasz Elenvir
Stolica: Brivia
Ustrój: cesarstwo
Język: Natyjski
Waluta: castellijskie denary
Wiara: ateizm, castellizm
Gustaf Wilhelm Palm |  Vy över Ariccia
Imperium Castellijskie obejmuje większość ziem okalających Morze Centralne i jest pod kontrolą większości morskich szlaków handlowych w  tej części Aduanu. Zamieszkuje je ogromna liczba ludzi, najbardziej zaludnione jest centrum imperium - Castellia. Mieszkańcy Imperium różnią się pod względem etnicznym i kulturowym, ale łączy ich jedno prawo i władca - Imperator Eneasz Elenvir. Ustrój polityczny polega na skupieniu władzy przez imperatora z pozornym zachowaniem instytucji republikańskich i jest dosyć skomplikowany. Ufortyfikowane miasta castellijskie są budowane według uniwersalnego planu, w którym ulice przecinają się pod kątem prostym, a centrum stanowi rynek. Przy budowie każdego budynku, Castelijczycy kierują się trzema zasadami: aby był on trwały, piękny i użyteczny; przez to ich architekci są uważani za najwybitniejszych na świecie. Imperium posiada dobrze uzbrojone wojsko liczące około 400.000 żołnierzy i potężną flotę; siły tej używano podczas podbijania kolejnych obszarów, dziś wojska mają charakter obronny.

Castellijczycy zwykli mawiać, że oddając się lenistwu, ludzie uczą się źle czynić. Jako potomkowie rolników i wojowników cenią sobie pracę, odpoczynek i zabawę równie wysoko, a w wolnym czasie oddają się rozmowom o polityce i sztukach, zabawiają się lub tworzą sztukę. Społeczeństwo dzieli się na warstwy społeczne, zaczynając od uprzywilejowanych urzędników, poprzez lud wolny, aż do niewolników. W Castelli rozwija się głównie rolnictwo, a z prowincji sprowadza się wosk, smołę,  drewno, tkaniny i szklane naczynia, buty, kadzidła, bursztyn i szaty. Imperium jest samowystarczalne i często sprzedaje Vanderlinden lub Związkowi Wysp Tiriońskich nadwyżkę towarów takich jak wino, oliwa, miód, zboża, solone ryby, tkaniny i marmur. Powstanie Imperium wiąże się z okrutnymi wojnami z pomniejszymi królestwami, a poczynania jego władców były okrutne. Sojusznikami mocarstwa są Vanderlinden, Związek Wysp Tiriońskich, Wolne Miasto Kolsviku oraz Loravia. Wrogami Imperium jest Avia i kraje Czarnego Aktu oraz Sarent.

Zjednoczone Księstwa Avijskie

Władca: Errart Tilleya
Stolica: Imbros
Ustrój: unia trzech królestw
Język: Avijski, Helliański
Waluta: funty
Wiara: nowowiara
Archibald Thorburn | Moorland landscape
Choć zjednoczone, państwo to nie jest scentralizowane i składa się z trzech księstw podległych największemu — Avii. Dawniej rozlegało się od zachodniego brzegu Kontynentu aż po Góry Poszumiste; po latach odłączyło się od niego Księstwo Tiglavve, które następnie rozpadło się na trzy mniejsze królestwa. Avia jest silna i od zawsze rywalizuje z Imperium Castellijskim. Lokalnymi ośrodkami władzy są świątynie Jedynego, bóstwa Nowowiary. Ściągają one podatki i powołują mężczyzn do armii. Wszyscy mieszkańcy Avii muszą przyjąć tę wiarę, a władza brutalnie walczy z wyznawcami starowiary i praktyką sztuk zakazanych — magii. Wasalami ziem są ludzie, którzy poddają się królowi w zamian za pełnienie służby wojskowej z własnym ekwipunkiem; nie muszą oni być wysoko urodzeni. Każda włość prowadzi samowystarczalną gospodarkę zamkniętą,  ale ze względu na zależność plonów od zmiennych warunków pogodowych, Avia jest zmuszona handlować z północnymi królestwami Kontynentu takimi jak Veteris, Akavell i Tiglavve oraz Sarenckimi kupcami. Armia Avijska jest podporządkowana królowi i na terenie królestwa odpowiada za wszystkie szkody przez nią wyrządzone, lecz poza nim cechuje się bestialstwem i rabuje wszystko, co popadnie, mordując napotkanych ludzi. Dzięki łupom z bitew państwo się bogaciło. Walutą używaną w Avii są funty, a językiem Avijski oraz Helliański (starożytny język używany głównie przez kronikarzy oraz podczas uroczystości państwowych).

Wolne Miasto Kolsviku

Przedstawiciel: Peter Havermann
Stolica: -
Ustrój: wolne miasto
Język: Avijski, natyjski
Waluta: marka trójbarwna
Wiara: oficjalnie żadna, pośród mieszkańców przeważa castellizm
J. C. Karel Klinkenberg | The old canal in Utrecht
Jedyne miasto-państwo w Aduanie, położone jest na wyspie otoczonej przez wody cieśniny Tryskiej. Kolsvik jest drugim co do wielkości miastem w Aduanie i zamieszkuje go około 250.000 ludzi. Jego historia jest zagmatwana i burzliwa, a początek sięga roku czasów, gdy w posiadaniu Avii było czwarte królestwo Tiglavve oraz wyspa, na której znajduje się miasto. Po rozpadzie wschodniej części Avii i jej osłabieniu, mieszkańcy przeprowadzili powstanie, w wyniku którego Kolsvik się wyzwolił. Wtedy z pomocą nadeszło Imperium Castellijskie, które uznało jego niezależność i zawiązując sojusz, zagwarantowało ochronę Kolsviku przed wojskami Avii. Ta przypuściła atak na wyspę, ale została pokonana przez legion castellijski i sprzymierzoną flotę nowopowstałego Veteris.

Kolsvik nie posiada króla i jest własnością Ligi Hanzeatyckiej. Źródłem zarobku Kolsviku jest handel dobrami skupywanymi z całego Kontynentu, Dalekiej Północy i Kadoru — czyli wszystkim, co można sprzedać. Miasto posiada pierwszeństwo w przepływie statków w południowej części Cieśniny Tryskiej. Część zabudowań Kolsviku znajduje się już w wodzie, a poruszać się między nimi można wąskimi chodnikami lub łodzią. Mieszkańcy miasta żyją w pokoju i dobrobycie. Zajmują się albo handlem, albo wytwarzaniem dóbr z dostępnego towaru. Nie opowiadają się za żadnym z wierzeń Aduanu i deklarują neutralność religijną. Chronieni są przez Imperium, które wedle pogłosek, planuje w przyszłości zdobycie miasta. 

Tiglavve

Władca: Lothar Sairento
Stolica: Starowierch
Ustrój: królestwo
Język: Tiglavvski
Waluta: korony tiglavvskie
Wiara: nowowiara, starowiara
Eero Järnefelt | Autumn Landscape of Lake Pielisjärvi
Będąc początkowo odrębnym krajem, po kilkuset latach Tiglavve zostało przyłączone do Avii i stało się  Księstwem Tiglavve. W 876 roku księstwo rozpadło się, a królestwo uzyskało utraconą niepodległość. Tutaj w 1138 roku rozpętał się Wielki Pogrom. Królestwo po tym wydarzeniu podupadło, znakomici naukowcy i czarodzieje z niego wyjechali, a poprzednia stolica — Bohria — została opuszczona. Królestwo współpracuje z wszystkimi państwami Czarnego Aktu — Zjednoczoną Avią, Veteris, Akavellem oraz Ottią. W Tiglavve chodzą plotki o nadchodzącej wojnie domowej i próbie obalenia króla, a także planowanym ataku na Loravvię. 

Królestwo dzieli się na pięć furstów, a każdy z nich ma swego jarla. Starowierskim zarządza król, pozostałe to rawski na południowym wschodzie, breński na zachodzie, tolvirski na północnym zachodzie oraz skaveński na północnym wschodzie. Każdy z nich podlega furostowi starowierskiemu. Południe Tiglavve to przeważnie wyżyny, ku Zarańcowi cały teren obniża się i wyrównuje. Okolice Czarnodali nazywa się Złotogórzem; jeziora otaczające Mgławicę i Ostaniec — Rozlewiskiem, a regiony nieopodal wyspy Bohryjskiej — Szrą Równiną. Przez królestwo płyną trzy rzeki: Svarnica, Mraz i Złośnica, a największy szczyt to Stary Wierch. Wszędzie, gdzie nie ma łąk, pól, gór, miast albo wody jest las porastający wszystko, co można porosnąć — jedynie przerzedzając się na północy.

Tiglavvianie byli  niezwykle bitni i zadziorni, a zjednoczeni przez dobrego władcę zdolni do wszystkiego. Są ludem o krępej budowie ciała i jasnej karnacji oraz różnorodnej barwie tęczówki i włosów. Nieufni wobec obcych, potrafili jednakże ugościć wędrowca i zaoferować mu nawet pobyt za pracę w polu czy gdziekolwiek indziej. Traktowani z szacunkiem, odwdzięczali się po tysiąckroć. Potraktowani odwrotnie, byli zmorą do końca życia. Życie w surowym klimacie nauczyło ich szacunku wobec sił natury, ale też zahartowało i utrzymało w zdrowiu. Po Wielkim Pogromie ich morale spadły i stali się nieufni, często zdesperowani i brutalni. Ich domy są proste, budowane najczęściej z drewna, rzeźbione na drzwiach, krawędziach i kolumnach. Wnętrza są surowo urządzone, lecz skóry i tkane ręcznie, kolorowe pledy ocieplają toporne ławy, stoły i kamienne podłogi. W każdym z domów znajduje się palenisko, wokół którego zależnie od majętności rozstawiają ławy, lub także szerokie stoły i krzesła. Posiłki jadają skromne, lecz gdy nadejdzie ważny dla nich dzień, ucztują bogato, a wino i miód leją się gęsto. 

Królestwo Akavellu

Władca: Lelianna IV
Stolica: Larring
Ustrój: królestwo
Język: Tiglavvski, Akavellski
Waluta: floreny akavellu
Wiara: nowowiara, starowiara
Paul von Ravenstein | Coming spring
Akavell powstał z rozpadu Królestwa Tiglavskiego i od początku był prawdopodobnie najspokojniejszym i najprzyjaźniejszym królestwem w Aduanie. Choć kraj ten nigdy nie mógł poszczycić się siłą militarną i bogactwem, Akavelczycy zawsze byli ludźmi szczęśliwymi i zadowolonymi. Państwo to posiadało wspaniałą flotę i niezmienione od wieków tradycje, starego porządku rzeczy nigdy nie planowano zmieniać. Krwawy konflikt jednak zubożył kraj i wyzwolił najgorsze w jego mieszkańcach. Fale imigrantów z Tiglvve i Veteris uprzykrzyły życie Akavelczyków, a ogólny nastrój w kraju jest nieciekawy. Obecna władczyni rozważa zerwanie z prawami Czarnego Aktu, jednak Akavell znajduje się w niewygodnej pozycji: osaczony przez Veteris i Tiglavve, nie może liczyć na pomoc Kolsviku ani Loravii, (której gospodarka ucierpiała przez rozporządzenia Akavelu), wydaje się także, że Imperium Castellijskie nie jest zainteresowane sojuszem.

Księstwo Ottyjskie

Władca: Otto von Raversberg
Stolica: Ottia
Ustrój: księstwo
Język: Lindejski, Natyjski
Waluta: reny ottyjskie
Wiara: nowowiara
Księstwo Ottyjskie jest najmniejszym krajem w Aduanie. Położone w Dolinie Dattental, jest tak naprawdę jednym miastem z otaczającymi go małymi wsiami. Znaczenie księstwa jest prawie żadne, ale jest ono miejscem spotkań ważnych osobistości, działających incognito. Pierwotnie ottyjczycy zajmowali się napadami podróżujących przez dolinę ludzi, lecz po kilkuset latach zajęli się hodowlą bydła i wyrabianiem serów oraz niezwykle cennego i dobrego wina. Sprzyja temu ciepły klimat, utrzymujący się w dolinie z naukowo niewyjaśnionych powodów.

Księstwo nie posiada własnej armii, ale w ramach podpisania tajnego Paktu Czerwcowego, Vanderlinden chroni je w zamian za przechowywanie części złota sojusznika w skarbcu ottyjskim. Podczas Wielkiego Pogromu, Ottia wycofała immunitet czarodziei stanowiony jej prawem, zmuszając ich wycofania się do Vanderlinden lub Imperium Castellijskiego. Ottyjczycy posługują się dwoma językami — lindejskim oraz natyjskim, a płacą w renach ottyjskich. Władzę w Otti sprawuje książę Otto von Raversberg wraz ze swoją małżonką.

Veteris

Władca: Leodest V
Stolica: Hassel
Ustrój: królestwo
Język: Veteryjski, Tiglavvski
Waluta: ungi veteryjskie
Wiara: nowowiara, starowiara
Thomas Eakins | The Meadows, Gloucester
Veteris znajduje się pomiędzy Zjednoczonymi Księstwami Avii a Akavellem. Dawniej było częścią Królestwa Tiglavve, dziś to niewielkie państwo rozciąga się od Morza Zarannego aż do Gór Irith. Od zachodu ograniczone jest Cieśniną Tryską, od wschodu rzeką Brenz. W Veteris panuje klimat umiarkowany, zimy są stosunkowo łagodne, a lata ciepłe. Większość królestwa pokrywają lasy oraz jeziora. Teren jest nizinny, co sprzyja rozwojowi rolnictwa, przez które królestwo to jest samowystarczalne.

Stolicą Veteris jest Hassel. Władzę w królestwie sprawuje obecnie król Leodest V, dzielący władzę z małżonką. Veteris jest ekonomicznie i politycznie zależne od Avii. Królestwo w 1138 roku podpisało Czarny Akt i oficjalnie zerwało współpracę z Loravią oraz Imperium Castellijskim. Veteris jest słabo zaludnione. Jego mieszkańcy są poróżnieni, a ciągła kontrola ze strony Avii tylko pogarsza sprawę. Choć ich król, podobnie jak jego poprzednicy, przyjął Nowowiarę, lordowie veteryjscy chcą zawiązać koalicję z Loravią i przeciwstawić się władcy, a potem cesarzowi Avii.

Vanderlinden

Elita: Lythric Coslett, Ern Voils, Aereith Cinné, Svitris Tardivel, Tearlach Cinné
Stolica: Varant
Ustrój: republika
Język: Lindejski
Waluta: czarne marki
Wiara: zmodyfikowany castellizm
Alfred. de Bréanski | Loch Ness
Vanderlinden zalicza się do Wielkich Mocarstw (wraz z Avią i Imperium Castellijskim). Mimo tego, że nie jest właściwie królestwem, często tak się je określa. Vanderlińskie wojska uważane są  obok Castellijskich za najgroźniejsze, a wywiad za najlepiej zorganizowany. Stolicą Vanderlinden jest Varant, walutą — czarne marki, językiem urzędowym Lindejski, ale często używa się także Natyjskiego. Rządy tam od wieków sprawują słynne Elity, posiadające władzę podobną do monarchy. Elitę tworzy pięć osób, każda z nich musi być rodowitym lindejczykiem lub lindejką, lecz ich majętność nie gra roli. Tak sformowane grupy biorą udział w turniejach Wielkiej Gry — której skomplikowanych zasad i przebiegu nie sposób wytłumaczyć — można tylko powiedzieć, że sprawdza ona strategiczne oraz logiczne myślenie i jest symulacją sprawowania władzy nad Vanderlinden prowadzoną przez najznakomitszych uczonych oraz czarodziei tego kraju. Grupa, która zwycięży w finale, zostaje Elitą sprawującą władzę przez pięć lat. Od dawna, rządzące Elity to członkowie dwóch najstarszych rodów Vanderlinden, związanych z tym królestwem.

Ludność Vanderlinden jest ściśle powiązana z uprawą żyznej ziemi i wymianą towaru z Związkiem Tiriońskim oraz Imperium Castellijskim. Królestwo zarabia także na budowie statków na zamówienie, konkurując z Veteris. Kolejnym źródłem dochodu państwa są też zakony rycerskie, które są wynajmowane przez pozostałe królestwa do walki, a od żołdu płacą podatek. Lindejczycy są uważani za ludzi pracowitych, dokładnych i lojalnych swojemu państwu, jednocześnie skłonnych do wywyższania swojego królestwa nad inne i nieludzkich zachowań.

Związek Wysp Tiriońskich

Namiestnik wysp: Lena Laevinia
Stolica: Sira
Ustrój: autonomiczna prowincja Imperium Castellijskiego
Język: Natyjski, Chattyjski
Waluta: denary castellijskie
Wiara: zmodyfikowany castellizm
Theodor Ohlsen | Blick auf die chilenische Küste bei Valparaiso
Protoplastą Związku Wysp Tiriońskich jest Starożytna Merkada, która wtenczas rywalizowała z powstającym Imperium Castellijskim, by starcia decydujące o kontroli nad Morzem Centralnym ostatecznie przegrać. Merkada upadła, jej większość terytorium została włączona do Vanderlinden, a część pogrążyła się w anarchii. Związek Wysp Tiriońskich powstał niecałe dwieście lat temu, gdy Vanderlinden zrezygnowało z tych ziem. Wyspy zawiązały najpierw sojusz, a potem akt jedności. Pięćdziesiąt lat temu Imperium zaoferowało protektorat wyspom przed Vanderlinden, gotowym odebrać dawne ziemie, w związku z czym Związek stał się autonomicznym królestwem-prowincją, a od tego czasu także sojusznikiem Wolnego Miasta. Od tego czasu odradza się w nim starożytna kultura i cywilizacja. Dziś związek nazywany też Tirionem, jest ostoją spokoju, goszczący szczęśliwą garstkę czarodziejów zbiegłych z królestw Czarnego Aktu. Stolicą królestwa jest Sira, manifest prostoty i wiedzy —znajduje się tam Biblioteka Tiriońska założona z rozkazu samego imperatora, zbierająca oryginały i kopie wszystkich możliwych ksiąg i dokumentów. W niej znajduje się wiele dzieł traktujących o magii, często są to jedyne kopie tych ksiąg, które nie przetrwały Pogromu. Tirion to także miejsce postoju dla statków, które podążają w kierunku Prowincji Illyryjskiej.

Klimat jest tam ciepły i wilgotny, ale ziemia nie jest żyzna. Ludność żywi się głównie owocami morza, czasami mięsem oraz importowanymi z Imperium zbożami i miodem. Tiriończcy żyją rozsiani po prawie wszystkich wyspach, tworząc na nich małe miasteczka związkowe. Ich życie toczy się wokół własnych domostw, którymi zarządzają żony Tirończykow, podczas gdy mężczyźni zajmują się handlem lub rzemieślnictwem. Wszyscy są równi nie tylko wobec prawa, ale także często pod względem majątkowym.

Veriana

Władca: -
Największe miasto: Srebrna Gwiazda
Ustrój: -
Język: Veriański
Waluta: -
Wiara: szamanizm
Lev Lvovich Kamenev |Fog, Red Pond in Moscow in Autumn
Veriana wciśnięta jest w dolinę znajdującą się pomiędzy Górami Poszumistymi a Górami Irthem. Jej największą osadą jest Hag Lodir, co można przetłumaczyć jako Srebrna Gwiazda. Jest to kraina uboga, która nie przypomina Tirionu czy Tiglavve i nigdy nie była atakowana przez te królestwa. Nie ma tam utwardzonych dróg, dużych miast, a żywą duszę spotkać można dopiero po kilku dniach wędrówki. Veriana jest najdalej wysuniętą krainą w Aduanie, której mieszkańcy mają kontakt z dzikimi plemionami żyjącymi na wschodzie Kontynentu — regionie, który nie jest zbadany i prawdopodobnie nigdy nie będzie. Vereńczycy nie posiadają waluty i posługują się językiem vereńskim, egzotycznym dla ludzi Kontynentu.

Vereńczycy są ludźmi krępymi i niskimi, uważanymi za nieurodziwych. Mają ostre rysy twarzy i nieco skośne oczy, ich włosy są ciemne, a karnacja jasna. Mimo nijakiego wyglądu są odważni i od wieków odpierają najazdy dzikich plemion z nieznanej, wschodniej części kontynentu. Zajmują się hodowlą koni i bydła, często przemieszczając się pomiędzy zimowymi a letnimi obozami, znajdującymi się bardziej na zachodzie. Łowią także ryby w rzekach, a ich dieta składa się z nabiału i warzyw, czasami mięsa. Dzielą się na grupy, które są często skłócone między sobą. W każdym klanie starszyzna wybiera przywódcę — tojona — który sprawuje zwierzchnictwo nad całą grupą. Tojoni są z reguły surowi i bezwzględni, ale dzięki temu klany są w stanie przetrwać w swojej nieprzyjaznej krainie. 

Ich wiara dzieli świat na trzy warstwy — podziemia, ziemię i niebo, które łączy święty modrzew — jego korzenie sięgają podziemi, czubek nieba. Z jego wierzchołka spływa boski nektar ilge, który ma moc leczniczą i może nawet ożywiać zmarłych. Vereńzycy wyznają szamanizm. Szaman jest według nich pośrednikiem pomiędzy światem ludzi a światem duchów i bóstw. Przekazuje on ducom błagania ludzi oraz oznajmia ich wolę. Szamani zajmują się leczeniem i przewodniczą wszystkim obrzędom, przepowiadają przyszłość i udzielają porad tojonom.

Królestwo Sarenckie — Sarent

Władca: Ardaszir I
Stolica: Sahada
Ustrój: monarchia absolutna
Język: Sarencki
Waluta: nairy
Wiara: wierzenia Kadoru
Author not found
Królestwo to powstało na ziemiach odbitych Imperium Castellijskiemu i jest zjednoczeniem części plemion zamieszkujących Kador. Ich zwierzchnikiem jest Wielki Hakim — Ardaszir I posiadający władzę absolutną — jest jednocześnie królem i najwyższym kapłanem Sarentu. Stolicą królestwa jest Sahada, położona nad Słodkimi Wodami. Królestwo prowadzi walkę o terytorium z ludami Hekeńczyków oraz Imperium Castellijskim. 

Cywilizacja jest tam na wysokim poziomie, a królestwo utrzymuje się z danin płaconych przez ludzi użytkujących ziemie do niego należących, handlu z królestwami Czarnego Aktu oraz łupów wojennych, które są dosyć skąpe. Ludność zamieszkująca królestwo cechuje się niezwykłymi zdolnościami kupieckimi i pośredniczy w wymianie towarów między Kadorem a Kontynentem i jest to przyczyną konfliktu avijsko-castellijskiego w ujściu rzeki Arax, gdzie wpływają sarenckie statki z towarem przeznaczonym dla avii, które płacą niewiarygodnie wysokie cła.

Lud Al-Quonar 

Ten lud zamieszkiwał niegdyś wschodnią część Kadoru, ale jego większość została zniewolona podczas ekspansji Imperium Castellijskiego, które ziemie Al-Quonar zamieniło w Prowincję Południowo-wschodnią. Ludzie, którzy z niej zbiegli lub przed najazdem opuścili ojczyste ziemie, osiedlili się na ziemiach wzdłuż rzeki Edrat.

Cahada Górna


Władca: ImradesI
Stolica: Saluka
Ustrój: monarchia absolutna
Język: mowa Tahtu
Waluta: miry cahadzkie
Wiara: wierzenia Kadoru
Thomas Moran | Pueblo at Sunset
Cahada Górna znajduje się na wschodzie Kadoru i graniczy z Sarentem oraz Cahadą Dolną. Państwo to rozlega się wzdłuż rzeki Namer i jest o wiele mniejsze, niż przedstawiają to liczne mapy — tereny oddalone od życiodajnej rzeki nie są zamieszkane. Pustynny klimat skutecznie uniemożliwia rozwój roślinności poza tą strefą, podobnie jak kamieniste i piaszczyste pustynie czy sporadyczne opady. Największe miasta znajdują się w delcie Nameru, w południowej części miasta są uboższe i mniej zaludnione. Stolicą Cahady jest Saluka.

Obecnym władcą Cahady jest Imrades, uważany za najmądrzejszego władcę, jakiego Cahada Górna kiedykolwiek miała. Dzięki jego zrównoważonej polityce, królestwo skutecznie odpiera atak Sarentu, a wszystko wskazuje na to, że wkrótce połączy się ono z Cahadą Dolną, by wspólnie oprzeć się sąsiadowi.

Mieszkańcy Cahady początkowo zakładali niezależne miasta, by po upływie czasu połączyć swe siły i pod przewodnictwem Wielkiego Władcy stać się dobrze prosperującym królestwem. Cahada utrzymuje się z wydobycia rzadkich surowców oraz rolnictwa we wszystkich formach — uprawy roślin. Ważną rolę w gospodarce odbywa także rzemiosło — złotnictwo, budownictwo, rzeźbiarstwo, garncarstwo i tkactwo. Do królestwa sprowadza się drewno, Cahada podejmuje także wyprawy handlowe do prowincji Imperium Castellijskiego.

Cahada Dolna


Władca: Ahti Sulejman
Stolica: Shariga
Ustrój: monarchia absolutna
Język: mowa Tahtu
Waluta: miry dolnocahadzkie
Waluta: miry dolnocahadzkie
Wiara: wierzenia Kadoru
Cahada Dolna jest krainą położoną w dolnej części Nameru i graniczy z Cahadą Górną. W jej obrębie znajdują się dwa miasta oraz stolica — Shariga. Podobnie jak w wypadku Cahady Górnej, istnienie królestwa jest możliwe dzięki glebom położonym wzdłuż rzeki Namer. W Cahadzie jest sucho i ciepło, ze względu na bliskość pustyni Âkchar. Władzę sprawuje tam król nazywany Ahti, a obecnie jest to Ahti Sulejman. Posiada on władzę absolutną i przez poddanych jest traktowany jako potomek Ziemi i Słońca. Ze względu na niewielkie terytorium, Cahada nie jest podzielona administracyjnie. Społeczeństwo podzielone jest na kapłanów, wolnych obywateli i niewolników, którzy nie posiadają żadnych praw. Cahada Dolna prowadzi na tyle agresywną politykę wobec Sarentu, że zjednoczyło się z odwiecznym wrogiem — Cahadą Górną — aby oprzeć się atakom wspólnego wroga. Cahada Dolna utrzymuje się podobnie jak Górna z rolnictwa, ale kładzie większy nacisk na wydobycie surowców – na jej terytorium znajduje się więcej złoży złota i srebra.

Mieszkańcy Cahady żyją tak, jak pozwala im na to ich majętność. Kobiety są traktowane jako gorsze od mężczyzn. Wyznacznikiem zamożności jest ilość posiadanych niewolników. Słyną ze smykałki do handlu i uwielbiają się targować, ale często dochodzi między nimi do krwawych kłótni.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zima 1159 roku
Loravia

Gdy w zimie zawieje od wschodu, w lecie ciepło pójdzie od zachodu.

Lodowate wiatry przedzierające się przez doliny niosą dawno wyczekiwany w Loravii chłód. Przez suche lato, magazyny i spichlerze nie są przesadnie wypełnione, a wilgotna jesień na dodatek sprzyjała gniciu zbóż. Uczeni na dworze zapowiadają obfitą w śnieg i wichury zimę.

Kolejny statek kupiecki zastał swój koniec na loravskich skałach w pobliżu Bramy Wschodniej. Nieudolnie kierowany przez nawigatora z Akavellu, doszczętnie się roztrzaskał. Płynący nim kupcy ocalili swoje życia, ale ich cenny dobytek poszedł na dno, a co wyniosły fale na brzeg, zostało szybko rozkradzione.

Coraz więcej mówi się o nadchodzącym powstaniu Pogórzan i ich agresywnym zachowaniu w stosunku do Loravian. W jednej z zachodnich kopalń doszło do buntu, który poskutkował śmiercią jej zarządcy oraz strażników, pilnujących więźniów.
Po kraju rozniosły się wieści o planowanym małżeństwie Marii Faarskaj oraz Veyrana Ardstada, jednego z synów głowy rodu. Już za kilka tygodni, na Taal ma odbyć się huczna uczta i świętowanie, mimo tego, że Loravianie już dawno pożegnali Yetunę.

Mimo braku decyzji króla w tej sprawie, rozpoczęła się odbudowa tirańskiego klasztoru kapłanek Yetuny. Dobrzy ludzie z całego regionu wspomogli jednego w tym rajcę Tiry, który zobowiązał się do naprawy zniszczonego przez ogień dachu.
Loravia wciąż huczy wieściami o czarodziejce, którą widziano w Tirze. Imię kobiety pozostaje nieznane, mimo, że namiestnik Verden stanowczo twierdzi, że czarownica jest zapewne niewyszkolona i niegroźna, coraz głośniej mówi się, że czarodziejka jest jedną z przedstawicielek czarodziei z okresu przed wielkim pogromem. Król Parvan zapewnił Loravian, że straż miejska zapewni porządek w obrębie murów, a także, że za każdą cenną i wartościową informację o miejscu pobytu czarodzieja czeka nagroda.

Do Loravii zaczęli przybywać paladyni z całego Aduanu, zaciekawieni rzekomym pojawieniem się w tym kraju czarodziei. Na dzień dzisiejszy znaleziono tylko dwóch nowicjuszy, którzy dzięki staraniom namiestnika Aed Varen trafili do miejskich lochów, a nie na stryczek.

kontakt

aedvaren@gmail.com
mężczyźni
kobiety
chętny/a na wątek
niezaintersowany/a
czat nie służy do wymiany linkami
Zamknij
Zamknij

STATUSY

Wolnych miejsc na czarodziei: 1
Wolnych miejsc na paladynów: 3

Przydatne odnośniki

Spis wszystkich profesji
Przykład poprawnego formatowania tesktu
Jak tytułować posty, limity słów w publikacjach
Poradnik dla zielonych w temacie PBP

Dystans pokonywany konno: 70-120 mil/dzień
Prędkość lekkiego, zwrotnego Loravskiego statku: 8 węzłów/h ≈ 14 km/h ≈ 28 mil/godzinę
Prędkość średniej wielkości statku: 5 węzłów/h = 9 km/h = 18 mil/godzinę
Prędkość dużego, ciężkiego statku: 3 węzłów/h = 5 km/h = 10 mil/godzinę
Prędkość pod wiatr spada o ok. 75%; na otwartym morzu wzrasta, przy lądzie jest mniejsza.
Wątki grupowe
Bestia z Aduanu
Infrea & Reyline
Bohaterowie: Revenna Czarna oraz Reyla Reseigh.
Cena wolności
Cecylia & Chiny
Bohaterowie: Selja Grattfjell oraz Marrku Jernbat.
Lacrimosa dies illa...
Infrea & Szelka
Wątki indywidualne
Zakończone
Polowanie na Czarownicę
Infrea & Cellestial
Na końcu wszystko wróciło do początku, nim splątane więzi losów rozcięła śmierć. Ona, zbierająca zioła w polu. On, zamknięty w onyksowej figurce. Świat na drodze do zagłady. I jeździec na koniu, gdzieś daleko.

Bohaterowie: Anna z Langevin oraz Fergus Fin
Wieści z północy
Infrea & Maruda & Cellestial
Głuche cierpiących jęki, śmiech ludzki nieszczery,
Są hymnem tego świata ; a ten hymn posępny,
Zbłąkanemi głosami wiecznie wniebowstępny [..]
Szczęśliwy kto się w ciemnych marzeń zamknął ciszę,
Kto ma sny i o chwilach prześnionych pamięta...


Bohaterowie: Anna z Langevin, Fergus Fin oraz Syliette


Zamknij

Współpraca

Aktualizacje

Ej, ty! Jeśli się zastanawiasz albo właśnie stwierdziłeś, że ten blog zdechł, to w sumie się mylisz. Odwiedź nas na Discordzie, szepnił słówko na czacie, a autorzy powstaną z martwych. Dawno nie widzieliśmy nowej twarzy i czekamy na kolejnych autorów. Do zobaczenia!
© 2023 AED VAREN | Grafiki oznaczone jako autorskie oraz zawarta treść należy do AED VAREN | Polityka prywatności